Plantebøffen er 19x mere klimavenlig end hakkebøffen

Store klimaforandringer bekymrer mange. Det er derfor gode nyheder, at analysevirksomheden CarbonCloud har kortlagt, at produktionen af grønne alternativer til mælk, smør og oksekød fra Naturli’ efterlader en klimabelastning, som er mellem 4 og 19 gange mindre end de animalske produkter.


Produktionen af fødevarer står for en fjerdedel af drivhusgasser, vi som mennesker skaber, og CO2 udledningen bidrager til den globale opvarmning . Især animalske fødevarer belaster klimaet.

David Bryngelsson fra analysevirksomheden CarbonCloud siger:

”Når vi tager et kilo hakket oksekød og udregner klimabelastningen ved produktion af kødet i forhold til et kilo Hakket (plantefars fra Naturli’ Foods lavet på sojabønner), så efterlader oksekødet en klimabelastning, som er 19 gange større end det grønne alternativ.”

Den nye beregning fra CarbonCloud dækker fra mark til færdigt produkt – inklusive transport og emballage. David Bryngelsson tror, at tallet kommer bag på de fleste forbrugere, selv om der er en spirende bevidsthed om klimaeffekten.

Verdens Skove: Godt nyt med plantebaseret kost

Hver dag er skove verden over ’på overarbejde’ for at nedbryde den CO2-udledning, som vi mennesker står for, og som skaber klimaforandringer på hele kloden.

Gry Bossen fra miljøorganisationen Verdens Skove siger om at spise mere plantebaseret:

”Vi kæmper for en verden med skove, som er rige på dyr og planter. Skovene optager CO2 fra atmosfæren og er derfor essentielle i kampen mod den globale opvarmning. I dag er skovene dog også kilde til mellem 10-20% af den globale udledning af drivhusgasser. Sådan er det, fordi vi fælder og udpiner skove over hele verden. En stor del af det pres, vi lægger på skovene, kommer fra vores fødevareproduktion og nok især fra dyreproduktionen. Det er derfor positivt at få fokus på, hvor stor forskel der er på klimabelastningen fra animalske og plantebaserede produkter. At spise mere plantebaseret kan nemlig være med til at lette presset på skovene og dermed også på klimaet.”

Grønne alternativer til mælk og smør gavner også klimaet

CarbonCloud har brugt samme beregningsmodel i sammenligningen af økologisk mælk kontra økologiske plantedrikke lavet på havre eller mandel. Her er plantedrikkene 4-5 gange mere klimavenlige end mælk med hensyn til udledning af drivhusgasser.

Forskerne har også holdt Naturli’ Foods’ økologiske og 100 pct. plantebaserede smørbare produkt op mod smørbare produkter, hvor der indgår smør. Her er klimabelastningen 5 gange mindre i Naturli’ Foods’ plantebaserede produkt.

”Forbrugerne er virkelig vågnet op. Mange er bevidste om, hvor vigtigt det er for miljøet, at vi skærer ned på kødet og andre animalske produkter. Vi hører fra vores 100.000 følgere på Facebook og dagligvarehandlen, at det tiltaler mange, at det enkelte mennesker kan gøre en forskel. Derfor oplever vi en sand fødevarerevolution og en overvældende interesse for grønne alternativer til mælk, smør og oksekød,” siger Henrik Lund, som er direktør for Naturli’ Foods.

International tendens

Og det er en tendens, der går verden over. Inden for det seneste år har Naturli’ Foods lanceret 12 forskellige plantebaserede produkter i 12 forskellige lande. Og efterspørgslen bare stiger og stiger.

”Faktisk er de fleste af os meget traditionsbundne, når vi køber ind til aftensmaden. Vi vil gerne blive ved med at spise de retter, som vi er vokset op med. Derfor yder vi en stor indsats for at komme med velsmagende plantebaserede alternativer til de store animalske basisfødevarer som hakket oksekød, mælk og smør. Det er her, vi virkelig kan rykke på klimaregnskabet, når mange vælger plantevejen,” siger Henrik Lund.

Og det er der mange, der gør. Målet med Naturli’ Foods’ plantefars, da den landede i køledisken for at år siden, var at tage 3 pct. af markedet for hakket oksekød inden for 3 år. Allerede nu har den taget 5 pct. af markedet.

I januar 2019 lancerede Naturli’ Foods to nye, økologiske plantebaserede alternativer til mælk i pantflaske, som står side om side med komælken i køledisken. De passer ind i et marked, hvor salget af plantedrikke i 2018 voksende med 39,4 pct., mens afsætningen af mælk faldt med 2,7 pct. (målt i volumen).

”De nye plantedrikke følger sammen mønster, som da vi lancerede Naturli’ Hakket: De blev revet væk fra første dag, og har været udsolgt i mange butikker, så vi har måttet skrue op for produktionen,” siger Henrik Lund.

10 nye produkter i 2019

Henrik Lund fortæller, at der er fuld blus på produktudviklingen:

”Forbrugerne efterspørger pølser, ost og andre store fødevarer – lavet 100 pct. på planter. Derfor knokler vi dag og nat for at udvikle nye, velsmagende produkter, som passer til plantevejen, som flere og flere vælger. Jeg forventer, at vi kommer med 10 nye produkter i 2019.”

Klik her, hvor du kan man teste, hvor stor miljøbelastningen er ved at spise eller drikke forskellige fødevarer.

For at give dig den bedste oplevelse hos Naturli’ bruger vi cookies. Læs mere

Naturli Foods A/S bruger egne cookies samt cookies fra tredjeparter. Cookies bruges til at huske dine indstillinger, trafikmåling og til at vise målrettede annoncer til dig. Ved at klikke videre på hjemmesiden giver du samtykke til denne brug af cookies. Ønsker du ikke at acceptere brugen af cookies, er det nødvendigt at forlade hjemmesiden eller blokere cookies i din browser. Du kan altid tilbagekalde dit samtykke ved at blokere brugen af cookies i din browser. Læs mere her om brugen af cookies, om hvordan du blokerer og sletter cookies, samt om vores privatlivspolitik.

Luk