Verdens dygtigste kokke går efter grønt guld

Fødevarer lavet 100 pct. på planter spiller en central rolle for kokken Artur Kazaritski, som er i skarp træning til det, der svarer til OL i kokkekunst, Bocuse d’or. Sammen med sit hold, som repræsenterer Estland, stiller den tidligere souschef ved den danske gourmetrestaurant Geranium op til finalen i en af de mest prestigefyldte kokkekonkurrencer overhovedet. Den store finale finder sted i Lyon i slutningen af september.

NATURLI’ støtter Artur Kazaritski, så han og deltagerne på holdet har de allerbedste muligheder for at træne i at bruge plantebaserede ingredienser på mange forskellige måder. I konkurrencen er det fx ikke tilladt at bruge mejeriprodukter eller æg i forbindelse med tilbehør til kød.

Kæresten åbnede kokkens grønne øjne

For Artur Kazaritski, som har boet i København i de seneste 6 år, er det helt naturligt at trylle med plantebaserede ingredienser i køkkenet. Hans danske kæreste, Isabel, har åbnet mesterkokkens øjne for, hvor velsmagende plantebaserede retter kan være.
”Personligt holder jeg både af smagen af plantebaserede fødevarer og følelsen bagefter. Jeg føler mig ganske enkelte mere ansvarlig, når jeg spiser plantebaseret. Og det er på ingen måde nødvendigt at gå på kompromis med den fantastiske smag bare fordi, at en ret skal være plantebaseret,” siger Artur Kazaritski, som meget sjældent spiser kød derhjemme.

En megatrend

Han oplever, at de planbaserede retter udgør en megatrend. Ikke bare i hans og kærestens eget private køkken, men også i de store prestigefyldte køkkener og i kokkekonkurrencerne.

Til årets Bocuse d’or-finale skal Artur Kazaritskis hold og konkurrenterne bl.a. kreere en take away-box med tre retter, hvor cherrytomater er den gennemgående råvare. Her må der fx ikke bruges mælk i den ene af de tre tomatretter. I tilbehøret til kødet må der ikke bruges hverken æg eller mejeriprodukter.

Plantebaseret menukort

”I dag ser vi Michelinrestauranter med et 100 pct. plantebaseret menukort. Flere vil følge, og udfordringerne i at bruge plantebaserede råvarer i de store konkurrencer er også et udtryk for, at der sker et stort skifte i retning af langt flere plantebaserede fødevarer,” siger Artur Kazaritski.

Han oplever, at hans egen plantebaserede madrejse matcher den revolution, der er sket inden for de plantebaserede fødevarer i de senere år.

”Min kæreste åbnede planteuniverset for mig rent madmæssigt. Før lagde jeg stort set ikke mærke til produkterne i supermarkedet. I dag vokser udvalget af spændende produkter hele tiden. Det bidrager i høj grad også til, at flere spiser mere plantebaseret og også vælger plantebaserede retter, når de går på restaurant,” siger Artur Kazaritski.

Sammen med sit hold træner Artur Kazaritski intensivt i de forskellige retter, som de skal præsentere til konkurrencen i september.

”Det er en stor hjælp for mig og holdet, at vi kan øve os med NATURLI’s rigtig fine produkter. Det bidrager til den sikkerhed, som vi skal have i at bruge forskellige plantebaserede ingredienser og råvarer i forbindelse med konkurrencen,” siger Artur Kazaritski, som altid går efter guldet. Sådan har det været siden hans pure ungdom, hvor han som toptrænet idrætsmand dystede for at høste medaljer.

En ambition, han viderefører i madkunstens fornemme konkurrence – Bocuse d’Or.

Viborg vil vinde VM i at være grønneste håndboldklub  

Det er ikke bare trøjen, der er grøn. Viborg HK tror på, at vejen til sejr er grøn. Håndboldklubben vil være verdens grønneste håndboldklub. Det skal ny aftale med Naturli’ bl.a. bidrage til.

Ambitionen om at være verdens grønneste håndboldklub tilhører Viborg HK, som er optaget af at sætte et så lille klimaaftryk som muligt. Klubben går nye veje med fx afvikling af events med gratis billetter til dem, der lader bilen stå, salg af overskudsmad i den bæredygtige butik ’Grøn Fornuft’ og kampagner på tværs af sportsklubber med fokus på plantemad.

”Vi søger partnere, der kan hjælpe os med at blive verdens grønneste klub. Derfor har vi lavet en ny sponsor- og partneraftale med Naturli’, som både er kendt og anerkendt for sine grønne fødevarer. Netop den mad, vi hver især spiser, betyder meget i klimaregnestykket,” siger Alice Monberg, direktør i Viborg HK.

Unge løber forrest
Klubbens arbejde med unge mennesker ser Alice Monberg som en ekstra god grund til at have fokus på grøn mad. Flere end 1 ud af 4 (28 %) af de unge mellem 18 og 34 år spiser overvejende eller helt vegetarisk (Coop Analyse & DVF 2020).

”De gode vaner starter hos de unge. Vores spillere er rollemodeller for mange andre, så vi har en fantastisk mulighed for at vise, at vejen til sejr er grøn – ikke bare på banen, men på mange leder og kanter,” siger Alice Monberg.

Naturli’ serverer grøn inspiration
Aftalen indebærer, at Naturli’ – udover at komme på trøjen – vil fungere som inspirationspartner for klubben med hensyn til at få endnu flere grønne fødevarer på menuen.

”Vi kan ikke redde kloden i morgen, men vi har en vigtig rolle at spille med hensyn til at inspirere endnu flere til at stikke gaflen i mere plantemad frem for animalske fødevarer. Derfor er der et perfekt match mellem Viborg HK og Naturli’, siger Henrik Lund, CEO, i Naturli’.

Han minder om, at maden, vi spiser, gør en forskel, da ca. 25 pct. af den menneskeskabte CO2 kommer fra fødevareproduktionen. Derfor glæder han sig også til, at Viborg HK´s bæredygtige butik ’Grøn Fornuft’ kommer til at sælge overskydende plantebaserede fødevarer fra Naturli’, så de ikke går til spilde.

Håndboldspiller går all green
Svenske Carin Strömberg spiller i Viborg HK og har valgt den helt grønne vej, når der skal mad på tallerkenen.

”Der er flere og flere sportsfolk, som spiser 100 pct. plantebaseret, ligesom jeg gør. Det betyder også, at myten om en sammenhæng mellem plantebaseret mad og manglende toppræstationer efterhånden bliver manet i jorden,” siger Carin Strömberg.

Hun ser det som et ekstra plus, at Viborg HK tænker så grønt – hele vejen rundt. ”Det er dejligt at være en del af en klub, som på alle mulige måder gerne vil gøre en positiv forskel. Det handler jo om vores fælles fremtid.”

For yderligere information:
Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk
Alice Monberg, direktør i Viborg HK, 23 65 83 30, mail: monbergalice@gmail.com

PR-foto kan frit benyttes.

Plantepotten – nyt podcastunivers smager først på en grønnere fremtid

Naturli’ lancerer nu et helt nyt podcastunivers under navnet Plantepotten. Det bliver Danmarks grønneste podcastkanal med temaer inden for politik om grøn omstilling af landbruget til verdens grønneste sportsklub og VM i gastronomi lavet på planter.

”Smagen af en grønnere fremtid mangler en stemme. Det giver vi den nu med det nye podcastunivers Plantepotten. Det gør nemlig en stor forskel for vores klode, hvad vi hver især putter i munden, når vi åbner den tre gange om dagen for at spise,” siger Henrik Lund, CEO for Naturli, som er er kendt for sine 100 pct. plantebaserede fødevarer.

Plantepotten skal give plads til debat, kritik, hyldest og inspiration til en mere grøn fremtid på tallerkenen. Det er planen, at der skal komme to nye podcasts om måneden. Der er adgang til dem på Spotify og Podimo nu. Senere i denne uge findes Plantepotten på Apple podcasts og på Google om ca. 2 uger.

Nr. 1 – monopol på ord og grønne benspænd
I første podcast møder lytterne Kira Marie Peter-Hansen, medlem af Europa Parlamentet for SF, og folketingsmedlem Carl Valentin (SF), der er på vej mod Vejen for at besøge Naturli’s grønne plantemejeri.

Under besøget falder snakken på klimamål og EU’s lovforslag Amendment 171, som fx vil forbyde, at plantedrikke må sælges i samme kartoner som mælk, og at plantebaseret yoghurt må kaldes cremet. De to politikere fortæller, hvordan de bl.a. kæmper mod monopol på ord og grønne benspænd. Selv om de knokler for en grøn dagsorden, sidder de ofte tilbage med følelsen af, at det hele går for langsomt. Klimaproblematikken skal løses nu.”Vi har plantet et frø – og det er nu blevet til Plantepotten. Vi lover, at det bliver Danmarks grønneste podcast, som er værd at høre på. Vi har masser af spændende emner i idébanken, men vi ved ikke bedst. Det gør lytterne. Derfor er vi altid åbne for spændende emner til Plantepotten,” siger Henrik Lund.

Forslag til spændende emner til Plantepotten kan sendes til info@naturli-foods.dk

Yderligere oplysninger:

Henrik Lund, direktør for Naturli’ Foods: 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

Foto af Henrik Lund kan frit bruges af pressen.

Kyllingefri nuggets og plantebaserede pølsehorn på over 100 tankstationer

Salget af plantebaserede fødevarer stiger og stiger. Q8 mærker appetitten efter flere grønne måltider og lancerer nu – i samarbejde med Naturli’ og Scandi Standard – et 100 pct. plantebaseret alternativ til de populære nuggets og pølsehorn.

Den grønne omstilling af danskernes madvaner har for alvor fået luft under vingerne: 57 pct. af danskerne vil gerne spise mindre kød. Derfor kommer der nu endnu flere grønne to go-måltider på landets 107 Q8 servicestationer.

I dag præsenterer Q8 et plantebaseret pølsehorn – Green Horn – og en ny udgave af de populære kyllingenuggets, Green Nuggets – lavet på planteprotein. Bag udviklingen af de grønne nuggets står selskabet Scandi Standard (Den svenske ejer af Danpo – koncernen er Nordens største fjerkræproducent) og selskabet Naturli’, som er kendt for sine 100 pct. plantebaserede fødevarer.

 

”Vi vil gerne give vores kunder muligheden for at vælge grønnere måltider. Derfor skal der være flere velsmagende plantebaserede produkter på vores servicestationer.  Vi sætter ind med grønne versioner af pølsehorn og nuggets, fordi det er nogle af de produkter, som vores kunder holder allermest af. Sidste år var pølsehorn et af vores mest sælgende produkter, så her kan en grøn variant virkelig gøre en forskel,” siger Helle Skov, direktør for Q8 Servicestationer.

Smagen i højsædet
”Danskerne har for længst forstået og modtaget budskabet om, at vi hver især kan gøre en vigtig forskel for klimaet, når vi åbner munden mindst tre gange om dagen for at spise. 100 pct. plantebaserede måltider medfører ganske enkelt et lavere klimaaftryk end de animalske måltider,” siger Henrik Lund, CEO hos Naturli’.

Den gode smag er afgørende for, at flere vælger plantebaserede måltider. Parterne bag de grønne nuggets vil vise forbrugerne, at plantebaserede måltider sagtens kan smage mindst lige så godt som de animalske måltider, de fleste er vokset op med. Eksempelvis har det været vigtigt i udviklingen af de nye nuggets, at paneringen er lige så sprød som på den kyllingebaserede version. I det hele taget er der arbejdet intenst med både tekstur og smag. Det samme gælder det grønne pølsehorn.

”Vi er stolte over at være med til at drive udviklingen inden for de hurtige, grønne måltider. Vi har en målsætning om at blive klimaneutrale i 2045, og partnerskabet med Naturli’ passer rigtig godt ind i vores arbejde for at tilbyde flere produkter med lavere klimapåvirkning,” siger Helle Skov, direktør for Q8 Servicestationer.

”Forventningen er, at de grønne nuggets og andre plantebaserede produkter vil stå for fem pct. af Q8’s samlede food-salg i 2024, og at det tal vil stige i årene efter,” siger Helle Skov.

Om produkterne
Green Nuggets, der er lavet på planteprotein, og det 100 pct. plantebaserede pølsehorn under navnet Green Horn får premiere i dag.

For yderligere information:
Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, 23 61 32 18, mail:
henrik.lund@naturli-foods.dk
Marie Lund, kommunikationschef hos Q8, 42 12 64 19, mail: presse@Q8.dk

PR-fotos kan frit benyttes.

Læs mere om Q8: https://www.q8.dk/paa-stationen/

Læs mere om Scandi Standard: https://www.scandistandard.com/

Læs mere om Naturli’: www.naturli-foods.dk

Grønne måltider revolutionerer ældremaden. Det Danske Madhus og Naturli’ i unikt samarbejde

De unge løber stadig forrest i den grønne omstilling af maden og nu er turen kommet til de ældre. Det Danske Madhus – Danmarks største leverandør af veltilberedt mad til de ældre i eget hjem – indleder et visionært samarbejde med Naturli’. Sammen sætter de grønne retter på menuen. Om tre år er målet hos Det Danske Madhus, at de grønne måltider udgør 10 pct.

De nye kostråd anbefaler flere planter og mindre kød i danskernes mad. Alligevel lød der et ramaskrig, da regeringen for nylig ville indføre plantebaseret mad i de offentlige kantiner. Planerne røg af bordet. Nu samler Det Danske Madhus og Naturli’ de grønne ambitioner op og gør ældremaden central i en grøn revolution af danskernes måltider.

Det Danske Madhus forventer, at 10 pct. af de 95.000 ugentlige måltider er grønne om tre år.

”De unge startede den grønne madrevolution. Nu er turen kommet til de ældre, som selvfølgelig også skal have mulighed for at vælge grønne og veltillavede måltider på menuen. Vi vil gerne gå forrest, og derfor har vi indgået et strategisk samarbejde om at udvikle langt flere lækre og næringsrige og samtidigt grønne måltider,” fortæller Martin Pinstrup, CCO hos Det Danske Madhus og Henrik Lund, CEO hos Naturli.

Naturli’ er kendt for at udvikle plantebaserede fødevarer, der kan erstatte animalske fødevarer en til en. Og Det Danske Madhus er blevet landets største aktør inden for friske og veltillavede måltider til ældre, i eget hjem samt mad til borgere der bor på institutioner og plejehjem samt en lang række private kunder, herunder mange travle børnefamilier.

Grønt måltid på menuen

I dag kan kunderne hos Det Danske Madhus vælge mellem 14 forskellige hovedretter, der hele tiden skifter. Fremover vil der også være minimum en 100 pct. plantebaseret ret at vælge imellem. Og når der bliver rørt i gryderne i de fem store køkkener i hele landet, vil en del af de animalske ingredienser blive udskiftet med plantebaserede råvarer. I praksis betyder det, at den traditionsrige bolognese på menukortet fx også kommer i en 100 pct. plantebaseret udgave. Eller at komælken bliver skiftet ud med havredrik i en ret:

”Vores kernemålgruppe er glad for klassisk dansk mad. Det vil vi ikke tage fra dem, men vi mener godt, at man kan servere gode danske måltider med plantebaserede råvarer, og det glæder vi os til at vise ikke kun vores kunder, men faktisk hele Danmark.” siger Martin Pinstrup.

Kovending på ældremad-området nødvendig.

Den grønne omstilling af retterne hos Det Danske Madhus er helt i tråd med de nye officielle kostråd, hvor der er fokus på at spise flere planter og mindre kød. Både af hensyn til den enkelte og klimaet.

Henrik Lund ser samarbejdet som en vigtig mulighed for, at der sker en kovending med maden til de ældre.

”Vi ved, at det betyder meget for den enkelte og vores klima, hvad vi hver især vælger at spise tre gange om dagen. Når man bliver ældre – og måske ikke selv kan lave mad mere – men stadig bekymrer sig om en grøn fremtid for børnebørnene, så er det ekstra brug for at blive fristet. Og netop dét at friste med mad, som gør én glad, er Det Danske Madhus rigtig dygtig til. Fremover vil der være langt flere grønne måltider, som frister. Det er et samarbejde med store perspektiver for den grønne omstilling,” siger Henrik Lund.

Parterne er gået i gang med at udvikle de nye grønne måltider, som kunderne kan vælge fra juni.

For yderligere information:
Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

Martin Pinstrup, CCO i Det Danske Madhus, 22 60 48 45, mail: mpi@ddm.dk

PR-fotos kan frit benytte.

Læs mere om Naturli’: www.naturli-foods.dk

Læs mere om Det danske Madhus: https://bestilmadhusmad.dk/bestil

Opskrift: Sådan indfører du en grøn og plantevenlig fødevarepolitik

Af Kira Marie Peter-Hansen, medlem af Europa-Parlamentet for SF, og næstformand i Greens/EFA

Vidste du, at du ikke må hælde ’havremælk’ på dine cornflakes? Ifølge forfejlet EU-lovgivning skal man sige ”havre-drik” da det er forbudt at kalde produkter, der ikke er presset ud af et yver, for mælk.

Det er jo helt skørt, men misæren stopper ikke her. Et nyt forslag med støtte fra bl.a. de Konservative og Venstres Søren Gade vil lægge endnu flere benspænd for klima-, natur, og dyrevelfærdsvenlige mælkealternativer. Bliver forslaget til virkelig, kan det blive forbudt at beskrive sin havredrik som ”mælkelignende” eller som et ”alternativ til mælk” – går det helt galt, kan det sågar være slut med at sælge plantemælk i mælkekartoner.

At forslaget kunne finde flertal i Europa-Parlamentet, er en kontant påmindelse om, hvor indflydelsesrig den animalske landbrugslobby er. Men samtidig er forslagets absurditet også et billede på, at den animalske industri føler sig truet, og at nye grønne vinde blæser over fødevareproduktionen. Og vi forstår da godt, at det kan være svært at vænne sig til de nye grønne tider og finde sit ståsted i det.

Derfor præsenterer vi her opskriften på en plantevenlig fødevarepolitik!

Plantevenlig fødevarepolitik er en sjælden, men utrolig lækker politik. Den har en virkelig skøn duft af Paris-aftalen, og den sprøde afværgelse af den 6. masseuddøen giver en fantastisk frisk smag. Også det markant reducerede antal livsstilssygdomme er et hit blandt både store og små.
Den plantevenlige fødevarepolitik fungerer både til hverdag og til fest, da den ikke er hverken svær eller tidskrævende at indføre. Og så er det jo bare dejligt, at den kan laves helt uden dyremishandling, penicillin og risici for nye pandemier.
Antal personer: Kan brødføde langt flere mennesker end animalske fødevarer
Forberedelsestid: alle ingredienser er allerede klargjort
Tid i alt: så kort tid som muligt.
Holdbarhed: Særdeles holdbar

Det skal du bruge:

500g klimavidenskab (f.eks. den nyeste rapport fra FN’s Klimapanel)
350g fair markedsvilkår
8 liter modstandskraft overfor den animalske lobby
2 skefulde politisk mod
1 et drys medlidenhed med de mere end 30 millioner svin, der produceres årligt i Danmark

Når først du har ingredienserne klar, er det slet ikke så svært. Hvis du blot fokuserer på, at alle produkter skal have fair konkurrencevilkår, uanset om de kommer ud af et yver, en kødhakker eller bare direkte fra planterne, ja så er du allerede kommet langt.

Pas på du ikke af gammel vane kommer til at krydre retten med obskure politikker, der favoriserer klimaskadelige animalske produkter fremfor de plantebaserede. Det kan især blive svært, når landbrugslobbyen tuder dig ørene fulde af, at den danske svineproduktion skam er super bæredygtig. Her er det et godt trick at huske på, at vi i Danmark dyrker foder til husdyr på knap 80 procent af landbrugsarealet, og at vores køer og svin står bag 19 procent af Danmarks samlede klimaudslip.

Nu har du allerede en god bund, men hvis din nye fødevarepolitik virkelig skal skinne, så skal der også glasur på toppen. Her kan du f.eks. omlægge landbrugsstøtten, således at pengene i stedet for at opretholde status quo bruges på at omstille til natur- og klimavenlige bedrifter. Rigtig godt bliver det dog først, hvis du samtidig indfaser afgifter på de fødevarer, der har den største klima- og miljøbelastning.

Hvis du har fulgt opskriften her, har du nu en fødevarepolitik, som smager pragtfuldt, og er sund for dig, planeten og samfundsøkonomien. Vær opmærksom på, at den vil gøre dine nabolande misundelige på, at det var dine plantebaserede virksomheder og produkter, der kom bedst fra start og satte sig på markedet – samt at din statskasse nu tjener fedt på eksport af knowhow til det eksponentielt voksende globale marked for plante-fødevarer.

Tips til servering: Server gerne fødevarepolitikken sammen med en cykeltur ud i Danmark. Sådan kan du nyde synet af, hvordan faldet i animalske produkter har givet plads til skov og natur i det danske landskab.

Softicen gennemgår kovending – nu skal softicen være grøn

Ud med fløden og ind med planterne. Forbrugerne vælger i stigende grad plantebaserede is i supermarkedet, og Naturli’ forventer, at samme tendens rammer kiosker og restauranter. Derforhar virksomhedens is-nørder knoklet i to år for at udvikle en grøn softice. Målet er at tage 75 pct. af markedet i Danmark – og stor bid af verdensmarkedet.

Softice, kassebukser og flower power skjorte. Sådan var det i 70’erne, hvor danskerne for alvor blev forelskede i softicen. Siden er der spist millioner af vafler med den bløde is. Nu gennemgår den folke-kære is en forvandling af de store. Naturli’ har skrevet koen ud af opskriften og sendt den på tidlig sommerferie. Virksomhedens ismejeri i Thy har udviklet en 100 pct. grøn softice, som er klar til is-sæsonen.

”Danskerne elsker is. Vi spiser mere end 20 millioner vafler med softice om året. Derfor skal man være utrolig ydmyg, grundig og stædig, når man vil videreudvikle en is, som alle er vokset op med. Det nytter ikke at komme med en plantebaseret softice, som er OK. Den skal være verdensklasse, og det er den nye softice, som vi nu sender på markedet,” siger Henrik Lund, CEO hos Naturli’.

Den nye softice har ikke set skyggen af en ko. Den er 100 pct. plantebaseret – lavet i Jylland på bag-grund af ris og rundet af med lækker vaniljesmag. Den grønne softice kan laves i helt de samme soft-icemaskiner, som man bruger til den traditionelle softice.

Løber koldt ned ad ryggen – store forventninger
Danskerne spiser masser af is i varmen, men udviklingen af den plantebaserede softice har fået det til at løbe koldt ned ad ryggen på udviklerne i Thy.

”Den store kunst er at ramme den helt rigtige cremede kvalitet, som alle munde husker med et smil. Det er langt sværere end at ramme 100 pct. den rigtige vaniljesmag. Vi ville komme med en version, som markedet ikke har smagt før, men som alle vil have mere af. Derfor har vi testet og justeret op-skriften, kølet og varmet, smagt og arbejdet med konsistens og fylde gennem to år,” fortæller Claus Sørensen, som sammen med kollegaen Rasmus Mommer har udviklet isen.

Alle softice skal være grønne
Ambitionerne fejler derfor heller ikke noget. Målet er, at den nye grønne softice skal tage 75 pct. af det danske softicemarked inden for tre år. Og forude venter ambitioner om et eksporteventyr. Der er alle-rede interesse fra gourmet-isens land, Italien.

”Markedet for plantebaserede fødevarer vokser med stor fart – ikke bare i Danmark, men i store dele af verden. Fødevarerne står for 20-25 pct. af den menneskeskabte CO2-udledning. Derfor er det vig-tigt, at vi tænker over, at morgendagens fødevarer skal belaste kloden langt mindre end de fødevarer, som de fleste af os er vokset op med siden barnsben. Fremtidens fødevarer er i langt højere grad base-ret på planter, og det er forbrugerne helt klar over. Det grønne valg skal forbrugerne også have, når de vil hygge sig med en lækker is. Og når de først opdager, at den plantebaserede softice smager mindst lige så godt – eller bedre end den velkendte på fløde – så er valget let,” siger Henrik Lund.

Han har et mål om, at de plantebaserede is er fremtidens valg i iskiosken, cafeen eller andre steder, hvor man går hen for at nyde en is. Derfor kommer der flere grønne is-nyheder, inden sommervarmen er en realitet.

Vedhæftet er fotos til brug for pressen:
Claus Sørensen, tv, har sammen med kollegaen Rasmus Mommer udviklet den nye grønne softice. Det har været hårdt arbejde at få den helt rigtige cremede konsistens.

Yderligere oplysninger og flere fotos kan fås ved henvendelse til Henrik Lund, CEO hos Naturli’ Foods, tlf.: 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

7-Eleven og NATURLI’ giver danskerne Green Dog

58 pct. af danskerne ønsker at spise mindre kød. 7-Eleven – en af landets største udbydere af mad på farten – mærker hver dag danskernes voksende appetit på grønne måltider. Derfor er Green Dog netop blevet udviklet i et tæt samarbejde mellem Naturli’ og 7-Eleven. Det er et 100 pct. plantebaseret alternativ til den traditionelle franske hotdog.

Grønne måltider revolutionerer danskernes madvaner. Efterspørgslen efter plantebaserede alternativer til den traditionelle pølse, hakkebøf eller kylling er på himmelflugt. Som en af de største i convenience-segmentet har 7-Eleven i dag 29 veganske eller vegetariske madprodukter i sortimentet. Og ultimo  november tilføjer kæden Green Dog til sortimentet. Det er det plantebaserede alternativ til den traditionelle franske hotdog. Det er en ny grøn klassiker, som er udviklet i et tæt samarbejde mellem Naturli’ og 7-Eleven.

”Der er en klar udvikling, som går mod flere grønne måltider. De unge går forrest (72 pct. i gruppen 18-34 år vil gerne spise mindre kød), men trenden dækker forbrugerne meget bredt. Vores kunder er ofte på farten, og mange vil rigtig gerne kunne vælge mellem de traditionelle måltider og velsmagende, grønne måltider til en fornuftig pris. Derfor er vi gået sammen med Naturli’, så vi med hver vores viden kan ramme forbrugernes ønsker til en Green Dog helt præcist,” siger kategorichef Per Dyhrehegn fra 7-Eleven.

Den nye Green Dog består af en 100 pct. plantebaseret pølse, som er helt fri for mælk, æg og gluten. Dressingen er også plantebaseret og fra Naturli’. Brødet er et nøglehulsmærket, vegansk fuldkornsbrød med spinat.

Det er anden gang, at 7-Eleven og Naturli’ samarbejder om grønne måltider.

Smagen skal sidde lige i skabet
”Skovene brænder og havene stiger. Vores planet står over for alvorlige klimaudfordringer, og det tæller, hvad vi spiser. Joseph Poore, forsker fra Oxford University, har udtalt, at det giver langt mere at omlægge sin kost end at skære ned på antallet af flyveture eller at købe en elektrisk bil, eftersom de kun begrænser udledningen af drivhusgasser. Budskabet om at vores kost tæller i forbindelse med planetens ve og vel er modtaget og forstået af forbrugerne,” siger Henrik Lund, CEO hos Naturli’.

Han minder om, at vejen til succes kræver, at smagen sidder lige i skabet. Naturli’ og 7-Eleven vil vise forbrugerne, at plantebaserede måltider sagtens kan smage mindst lige så godt som de animalske måltider, som alle kender.

”Vi ved rigtig meget om forbrugernes ønsker, og Naturli’ er ekspert i at udvikle velsmagende grønne fødevarer. Samarbejdet om at udvikle Green Dog har været rigtigt godt, og nu ser vi selvfølgelig spændte frem til, hvordan forbrugerne tager imod den nye grønne hotdog. Vi er stolte over, at vi som en af de store inden for mad på farten er med til at drive den positive udvikling i markedet for grønne måltider,” siger Per Dyhrehegn.

7-Eleven har aktuelt 175 butikker i Danmark og er hele tiden på udkig efter at udvide med flere butikker.  Naturli’ er first mover inden for udvikling og salg af plantebaserede fødevarer til detailhandlen og convenience-sektoren.

For yderligere information:
Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

PR-fotos kan frit benyttes.

Læs mere om 7-Eleven: www.7-eleven.dk
Læs mere om Naturli’: www.naturli-foods.dk

EU er på vej til at lave en bøf – fjerner fokus fra klimakrise

Europa Parlamentet er på vej med monopoltilstande, når det handler om brugen af ord som ’pølse’ og ’burger’. Parlamentet forventes at stemme for, at kødbranchen får eneret på ordene. Naturli’ efterlyser, at politikerne retter fokus på det reelle problem – nemlig at animalske fødevarer er en stor belastning for klimaet.

Det er snart slut med at bruge ord som plantepølser eller plantebaseret burger, hvis det går som producenten af plantebaserede fødevarer, Naturli’, frygter. I perioden fra den 19. til 22. oktober forventer virksomheden, at Europa Parlamentet vedtager, at kødbranchen får monopol på ord, hvor ’pølse’ eller ’burger’ indgår. Det er i den periode, at Europa Parlamentet sætter en ny forordning vedrørende kød til debat og afstemning.

”Vi ønsker ikke at lægge afstand til det traditionelle landbrug eller gå i flæsket på kødbranchen. Vores fælles klode har langt mere alvorlige problemer at slås med. Jeg tænker selvfølgelig på klimakrisen, som vi gerne skal løse i fællesskab. MEN jeg må konkludere, at EU er på vej til at lave en kæmpe bøf, hvis kødbranchen får monopol på ord som ’pølse’ og ’burger. Det vil lade forbrugerne i stikken, fordi det vil gøre det sværere at vælge alternativer til klimabelastende fødevarer. Det fjerner ganske enkelt fokus på klimakrisen,” siger Henrik Lund, CEO hos Naturli.

Slut med pølsesnak – start problemløsning

Naturli’ er kendt og anerkendt i Danmark og internationalt for udelukkende at producere 100 pct. plantebaserede fødevarer, som afsætter et langt mindre klimamæssigt aftryk end animalske fødevarer. Kødproduktionen er den store synder i belastningen. Fødevareproduktionen står samlet set for ca. en fjerdedel af de menneskeskabte drivhusgasser.

”Der er alt for meget pølsesnak for tiden frem for problemløsning,” siger Henrik Lund og henviser til, at Danish Crown for nyligt kaldte det for ’en svipser’, da virksomheden ’kom i tanker om’, at man åbenbart ikke kan bruge et vegetarord sammen med et kødord, så deres vegetarprodukt i køledisken alligevel ikke kunne hedde Veggie Bacon,” siger Henrik lund og fortsætter:

”Det er på tide, at politikerne fokuserer på problemerne frem for at monopolisere ord til fordel for en klimabelastende branche. Forbrugerne er meget længere fremme end politikerne med hensyn til at ville klimaproblemerne til livs. 58 pct. af de danske forbrugere ønsker at spise mindre kød, og det er gode nyheder for kloden.”

Politikere skal sikre grøn omstilling

Folketingspolitiker Carl Valentin fra SF er helt enig. Han minder om, at de fleste er vokset op med kødretter på spisebordet og gerne vil fortætte med mange af de velkendte retter – bare i en grøn udgave. Derfor synes han, at det er vigtigt, at overgangen til flere grønne måltider bliver hjulpet på vej af politikere, som fx understøtter, at det er helt i orden at bruge ord som ’plantepølse’.

”Så ved alle, at der er tale om en grøn fødevare, som kan træde i stedet for en pølse lavet af gris eller ko. Det er da vejledning – og ikke vildledning, som alle bør bifalde i stedet for at lave politisk benspænd. Kødbranchen dækker sig ind under, at forbrugerne bliver forvirrede over ordene, men det er er bare et forsøg på at lukke øjnene for, at den grønne omstilling er i fuld gang. Den kan heldigvis ikke stoppes, og det ville være langt mere perspektivrigt, hvis branchen tog de innovative briller på og fokuserede på mulighederne i flere grønne fødevarer frem for at forsøge at stoppe udviklingen,” fastslår Carl Valentin.

Evig kilde til opfindsomme navne

De mange politiske benspænd for at fremme smagen af en grønnere fremtid har gjort Naturli’ til en sand mester i opfindsomme navne i tæt samarbejde med de 350.000 følgere på Facebook. Eksempelvis hedder et produkt, som kan bruges i stedet for yoghurt, Joe´Kurt og plantefars hedder Hakket.

Hvis politikerne i Europa Parlamentet vedtager et monopol på kødord, så er der udsigt til, at veganerburgeren skal have nyt navn. Mon ikke det kan give alverdens store burgerkæder lidt at tænke på?

”Hvad skal burgerbollen hedde i fremtiden? En plantebolle? Det må vel ikke hedde en burgerbolle – der er jo ikke tilsat kød til bollen,” siger Henrik Lund. Han filosoferer videre over, om børn heller ikke må ’lave pølser’ mere, eller om det er slut med frugtkød og store bøffer i fitness.

 

Yderligere oplysninger:

Henrik Lund, direktør for Naturli’ Foods: 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

Foto af Henrik Lund kan frit bruges af pressen.