Mikropolis Cocktails og Naturli’

Mikropolis Cocktails og Naturli’
i samarbejde om vegansk drink

Mikropolis Cocktails og Naturli’ har netop udviklet en vegansk og økologisk White Russian sammen. Faktisk var det Roskilde Festival, der samlede parterne om et anderledes, men succesfuldt samarbejde.

Det er første gang, at markedet bliver præsenteret for en White Russian på dåse, som både er økologisk og vegansk. Den traditionsrige drink har fået skiftet komælken ud med økologisk havredrik fra Naturli’.

I filmen ’The Big Lebowski’ spiller Jeff Brigdes The Dude, der konstant drikker White Russians, men det var Roskilde Festival der blev centrum for en nyudvikling af den legendariske drink.

Utraditionelt samarbejde

”Vi spurgte Mikropolis Cocktails, om de ikke kunne udvikle en mild, men virkelig velsmagende White Russian på dåse. Jeg vidste, at Naturli’ gerne går i samarbejde med andre om produktudvikling, når der er en grøn dagsorden. Derfor bragte vi de to producenter sammen, og resultatet er en drink, som passer rigtigt godt til gæsterne og bidrager til vores grønne omstilling på Roskilde Festival,” siger Lars Orlamundt, Divisionschef for Handel på festivalen.

Morten Bruun, medejer af Mikropolis Cocktails og mikrobryggeriet To Øl: ”Vi har haft et rigtigt godt samarbejde med Naturli’ om den nye White Russian, som desværre ikke kom på festival i år på grund af covid-19. Men resten af markedet tager imod den med åbne arme, og der kommer jo heldigvis flere festivaler. I en tid, hvor flere og flere efterspørger plantebaserede udgaver af mad og drikke, så rammer den nye drink lige ned i tiden. Også i forhold til de valg, vi selv træffer i vores virksomhed. Den veganske White Russian har manglet på festivaler, supermarkeder og barer.”

Eksempelvis er den nye drink på dåse allerede solgt i stort antal til butikker i hele Finland.

Samarbejde – vejen til en grønnere fremtid

”Den nye White Russian smager vildt godt, så den bliver et hit i både ind- og udland. Vi ved, at første skridt i en madrevolution handler om at vise andre producenter og forbrugerne, at plantebaserede drikke og fødevarer kan smage mindst lige så godt som de traditionelle animalske produkter. Derfor er vi glade for samarbejdet med Mikropolis Cocktails og mange andre producenter. Samarbejde på tværs af traditionelle skel er den direkte vej til at få mange flere til at smage på en grønnere fremtid,” siger Henrik Lund, CEO hos Naturli’.

Udover en god cremet smag, som havredrikken giver i den nye White Russian, så kan den holde sig længe, hvilket er vigtigt, når drinken skal på dåse.

”Vi er vant til at lave drinks på fustager, men når markedet efterspørger drinks på dåse, så kan komælk ikke holde sig længe nok. Vi går op i gode råvarer og ønskede ikke at bruge pulvermælk for at lave en dåseudgave. Derfor opfylder den økologiske havredrik fra Naturli’ flere gode formål,” fortæller Morten Bruun.

Ned med alkoholprocenten – op med humøret til festen

Den nye White Russian har ikke – som traditionelt – en alkoholprocent på 17-18, men kun 5,5 pct.

Den nye White Russian er nu i supermarkeder og barer, og så glæder Lars Orlamundt fra Roskilde Festival sig til at tilbyde den til gæsterne næste år. Og både Henrik Lund og Morten Bruun ser frem til at synge med foran Orange Scene til næste sommer – med en vegansk White Russian i hånden.

For yderligere information:
Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk
Morten Bruun, medejer af Mikropolis Cocktails og To Øl, 28 86 66 52, mail: morten@to-ol.dk
PR-fotos af den nye White Russian fra Mikropolis Cocktails og Naturli’ kan frit benyttes. 

Læs mere om Naturli’
Læs mere om Mikropolis Cocktails

Fakta om produktet

Den nye White Russian fra Mikropolis Cocktails er økologisk, fremstillet af virksomhedens egen rombaserede kaffelikør, rørt med vodka og mørke malts. Drinken er vegansk med 100 % plantebaseret havredrik fra Naturli’ – det giver en perfekt, cremet kant.

NATURLI’ Café i Oslo

Naturli’ åbner første konceptcafé i Oslo

– 100 pct. planter på gaffel og i kop

Stadig flere nordmænd får appetit på smagen af en grønnere fremtid. Derfor har Naturli’ netop slået dørene op til en 100 pct. plantebaseret café på Drammensveien 153 i Oslo. Bag caféen står Naturli’, som sørger for, at gæsterne altid får 100 pct. planter på gaffel og i kop. 

Hvem siger, at bøffen kommer fra en ko? Eller de saftige bidder i cæcarsalaten kommer fra en kylling? Naturli’ har været markedsleder inden for plantebaserede fødevarer i Danmark siden 1988 og vil med åbningen af den nye Naturli’ Café gerne udfordre nordmændene på den gode smag af en grønnere fremtid.

Den nye café i Oslo har udelukkende planter på menuen – både planter på gaflen og i koppen. Naturli’ vil gerne vise gæsterne, at det er let at vælge plantevejen uden at gå på kompromis med smagen, saften og kraften, når der skal et dejligt måltid på tallerkenen.

Café i Oslo danner skole for resten af Europa

Hvis Naturli’ caféen i Oslo bliver en spirende succes, så vil Naturli’ rulle et franchisekoncept ud, hvor der skyder flere grønne caféer op i Europas andre storbyer. Oslo er stedet, hvor der skal høstes vigtige erfaringer og masser af viden om, hvad forbrugerne ønsker sig.

”Tendensen er klar: Rigtig mange nordmænd ønsker at skære ned på kødet af hensyn til klimaet, men ikke at sige farvel til de retter, som de har elsket siden barndommen. Derfor knokler vi hver dag for at udvikle fødevarer, som kan træde i stedet for de traditionelle animalske varianter. Og har vi et ufravigeligt krav: de plantebaserede retter skal smage, så englene synger. Der er ingen kompromis her,” fortæller Henrik Lund, CEO i Naturli’.

Han minder om, at det gør en forskel for planeten, hvad vi putter ind i munden. Joseph Poore, forsker fra Oxford University har udtalt: “Det giver langt mere at omlægge sin kost end at skære ned på antallet af flyveture eller at købe en elektrisk bil, eftersom de kun begrænser udledningen af drivhusgasser.”

Køb grøn mad med hjem

Naturli’ vil med caféen vise, at det kan være nemt at vælge de grønne fødevarer i en travl hverdag. Når gæsterne har smagt maden på caféen, så kan de købe produkterne med hjem og selv prøve sig frem med de retter, som de holder af, og nye, som de er blevet inspireret til at lave.

Pernille Hellkås, som leder caféen i hverdagen, oplever, at gæsterne er nysgerrige og åbne for at prøve mange af de populære retter i en plantebaseret udgave. Det kan fx være Naturli’s frikadeller med kartoffelsalat, chili sin carne, bøf bearnaise og klassisk biksemad, som er lavet på baggrund af ærter. Naturli’ har bl.a. udviklet en serie af plantefars, som kan bruges i samme situationer som kødfars, og fx kan produktet Pipfri bruges i stedet for kyllingestykker.

Nordmændene er klar

Henrik Lund oplever, at nordmændene for alvor er ved at få øjnene op for de grønne fødevarer.
”I Norge er der en stolt tradition for at passe på naturen og have fokus på klimaet. Intet sted på jorden er indbyggerne eksempelvis så glade for elbiler som i Norge. Samme tendens kommer vi til at se inden for nordmændenes smag for grønne fødevarer. Når smagen af en grønnere fremtid for alvor skal slå igennem hos alle forbrugere i Norge, så kræver det 100 pct. velsmag, og at det er nemt for forbrugerne at lave plantebaserede retter. Det skal både være sundt og nemt. Det er vores fokus,” siger Henrik Lund.

Yderligere oplysninger:

Henrik Lund, CEO hos Naturli’, tlf.: +45 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

Tilbagetrækning af Naturli’ Økologisk Smørbar

PRESSEMEDDELELSE
27. AUGUST 2020

Tilbagetrækning af Naturli’ Økologisk Smørbar

Naturli’ Foods tilbagetrækker nedenstående produkt, fordi der er risiko for vækst af skimmel, og det kan medføre, at produktet er uegnet til konsum.

Berørte produkter:

Produktnavn: Naturli’ Økologisk Smørbar, 225 g
Producent: Grønvang Food Aps, Vejen, Denmark.
EAN-Kode: 5701977062118
Produkter, der kan være berørt: Bedst før: 22.09.2020,
23.09.2020, 24.09.2020, 25.09.2020, 06.10.2020, 07.10.2020,
08.10.2020, 16.10.2020 og 17.10.2020.
Solgt i følgende butikker: Bilka, Føtex, Netto, Nemlig.com, MENY, SPAR, LETKØB, Løvbjerg, ABC Lavpris, IRMA, SuperBrugsen, Kvickly, Fakta, DagligBrugsen, Lidl, Aldi, REMA1000

”Vi er rigtig kede af, at kombinationen af sommervarmen og en kølekæde, som ser ud til at have være brudt, har medført risiko for skimmelvækst i nogle af produkterne. Og det på trods af, at referenceprøver (prøver af de produkter, der er sendt på markedet) ikke har vist skimmel,” siger Henrik Lund, CEO, hos Naturli’ Foods.

Over for forbrugerne beklager han meget den uheldige oplevelse, som nogle forbrugere har haft med skimmel. Skimmel er heldigvis meget synlig, når den forekommer. Derfor vil man som forbruger straks vide, at produktet ikke skal spises. Naturli’ har på baggrund af episoden bedt producenten iværksætte procedurer, som sikrer, at dette ikke sker igen, og der er indført ekstra tests i forhold til myndighedernes krav.

Råd til forbrugerne

Forbrugere, som har købt Naturli’ Økologisk Smørbar med ovennævnte ’bedst før datoer’ skal kassere produktet, hvis der er tegn på skimmel.

Henvendelse kan ske til Naturli’ Foods: info@naturli-foods.dk
Forbrugere, der henvender sig, vil blive holdt skadesløse.

Foto: Naturli’ Økologisk Smørbar

Yderligere oplysninger:
Henrik Lund, direktør hos Naturli’ Foods, tlf.: +45 23 61 32 18,
mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

Verdens bedste is – skal have nyt navn

Pressemeddelelse
26.06.2020

Naturli’ præsenterer nu helt nye isvafler med den traditionsrige Kæmpe Eskimo-smag af vaniljeis, solbær og mørk chokolade. Det er første gang, at den kommer i en udgave lavet 100 pct. på planter. Det sker i en limited edition, fordi isen skal have nyt navn hurtigst muligt. Der bliver udskrevet navnekonkurrence blandt de 118.000 følgere på Facebookgruppen Plantebevægelsen.

Naturli’ følger op på en stor succes. I forsommeren præsenterede virksomheden isvafler med saltet karamel. De bliver spist i lyntempo. I dag rammer danskernes yndlingssmag, Kæmpe Eskimo, supermarkedets frostdiske.

”Vores is smager som en Kæmpe Eskimo – bare i en vaffel, så derfor kom den til at hedde det. Baggrunden var, at vi har været totalt forhippet på, at alle skal smage en ny ægte klassiker, som for første gang kommer i en udgave lavet 100 pct. på planter,” fortæller Henrik Lund, direktør for Naturli’.

Isvaflerne skal have nyt navn

Imidlertid fører de seneste dages debat i medierne om brugen af ordet eskimo til, at Naturli’ udskriver en navnekonkurrence for at finde et nyt navn til den nye is-klassiker.

”Vi har aldrig haft til hensigt at støde nogen, og jeg må blankt erkende, at vi først for sent blev opmærksomme på, at navnet kunne opfattes negativt. Derfor har vi stoppet ismaskinerne i Thy, så vi alene kommer med en limited edition, som kan findes i butikkerne i de kommende uger. Vi har allerede i dag udskrevet en navnekonkurrence på Plantebevægelsen blandt vores 118.000 følgere. Vi glæder os nu til at se de mange kreative forslag. Når vindernavnet er fundet, så trykker vi ny emballage med det nye navn,” siger Henrik Lund.

I Naturli’ er der tradition for, at de godt 118.000 følgere på Plantebevægelsen (Facebook) har en stor stemme med hensyn til produkterne. Derfor vil Henrik Lund her lade forbrugerne komme med forslag til et nyt navn.

”Vi er sat i verden for at lave plantebaserede fødevarer, der bidrager til at genoprette den gode balance mellem mennesker og naturen. Vi er kendt for altid at gå i en god og positiv dialog med vores omgivelser. Det gør vi selvfølgelig også her,” siger Henrik Lund.

Yderligere oplysninger:

Henrik Lund, direktør i Naturli’, tlf.: 23 61 32 18, mail: henrik.lund@naturli-foods.dk

Foto: Naturli’ præsenterer nu helt nye isvafler med den traditionsrige Kæmpe Eskimo-smag af vaniljeis, solbær og mørk chokolade. Det er første gang, at den kommer i en udgave lavet 100 pct. på planter. Det sker i en limited edition. Danskerne skal være med til at give den nye is nyt navn.

Fakta

100 pct. plantebaserede isvafler fra Naturli’ med den traditionsrige Kæmpe Eskimo-smag kommer bredt i handlen. Isene fås nu i Netto.
4 isvafler til 34,95 kr. i vejledende udsalgspris.

Planter er det nye pink!

Hos Naturli’ har vi netop udviklet et nyt produkt til de brødelskende danskere. Det er en fusion af Smørbar og jordbær. Et 100 pct. plantebaseret og økologisk produkt, som nu er lande i Bilka, Føtex, Kvickly og 338 udvalgte Netto-butikker!

Hvorfor finde både syltetøj og smørbar frem til brødet, når man kan få det hele i ét produkt og samtidig skrue ned for sukkeret? Naturli’ lander nu i køledisken i supermarkederne med produktet Frugtbar. En helt ny type 2-i-1 produkt.

”Forbrugerne efterspørger i stor stil velsmagende, grønne fødevarer, og de må rigtig gerne være nemme at bruge i hverdagen og sundere end det almindelige alternativ. Vi er kendt for at gå forrest med nye plantebaserede fødevarer, og det gør vi også her. Vi har fusioneret det bedste fra to verdener i et nyt produkt: økologisk Smørbar og jordbær,” fortæller Henrik Lund, direktør i Naturli’.

Produktet Frugtbar har en cremet konsistens fra det 100 pct. plantebaserede, smørbare produkt og farven og jordbærsmagen fra bærrene. Både emballage og produktet er lyserødt. Der er 30 pct. jordbærblanding i produktet.

Læs mere om den nye Frugtbar på: https://www.naturli-foods.dk/produkter/frugtbar/

Ingrediensliste

30% jordbærblanding* (jordbær* (12%), rørsukker*, vand, jordbærjuicekoncentrat* (3%), geleringsmiddel (pektin)), rapsolie* (27%), kokosolie* (14%), sheaolie* (9%), MANDEL* (1,4%), salt, gulerodssaft*, emulgator (Lecithin*), citronsaft*, naturlig aroma.

*Økologisk.

Kan indeholde spor af: Hasselnød, pistacienød og cashewnød.

Næringsindhold pr.100g

Energi 2176 kJ/520 kcal
Fedt 53 g
– heraf mættede fedtsyrer 20 g
Kulhydrat 13 g
– heraf sukkerarter 13 g
Kostfibre 0,5 g
Protein 0,5 g
Salt 0,63 g

Forbrugerne: det skal være nemt at spise grønt i en fart

Flere end hver anden dansker (58 pct.) vil gerne spise mindre kød, og NATURLI’ mærker en meget stor efterspørgsel efter nemme retter, der er lavet 100 pct. på planter. Derfor bliver forbrugerne nu præsenteret for en helt ny serie af plantebaserede måltider i supermarkedernes frostdiske.
Læs mere

Skal der klimamærke på maden?

Vi har været ude og lave en spørgerunde blandt vores forbruger, om de ønskede klimamærkninger på deres madvarer. Svaret var et rungende plant’me ja!

Og det er lige hvad vi har gjort!

Læs mere

Hvor klima-tung er din mad?

Der er ingen Planet B. Derfor går vi i NATURLI’ nu forrest og mærker plantebaseret kød, plantedrikke og Smørbar, så forbrugerne klart kan se, hvilket CO2 aftryk det giver at spise plantebaserede produkter. NATURLI’ håber, at andre fødevareproducenter følger efter.

Læs mere